Begin van het jaar kwam BMW Group met behoorlijke ambitie doelstellingen op het gebied van elektrisch rijden. Maar belofte maakt schuld. BMW Group verkocht dit jaar wereldwijd maarliefst 100.000 auto’s met een elektrische aandrijving. Om dit te vieren is de wereldberoemde ”Viercilinder” in München omgetoverd naar een lichtgevende reuzenbatterij.

Toekomst

De verkoop van 100.000 auto’s was een bijzonder mooie doelstelling, maar pas het begin. Nadat de BMW i3 zijn entree maakte in 2013 heeft BMW meer dan 200.000 auto’s met een elektrische aandrijflijn verkocht. In 2025 komen er 25 modellen met een elektrische aandrijving bij in het assortiment van BMW. Harald Krüger (Bestuursvoorzitter BMW AG): Elektromobiliteit is een pijler onder het succes van de BMW Group en wij maken onze beloften waar”. 

Wat kunnen we verwachten tot 2025?

Dat BMW vol in gaat zetten op elektrificatie is geen nieuws meer. Wat dan wel? In 2025 biedt de BMW Group 25 volledig elektrische modellen en plug-inhybridemodellen aan. De nieuwste 5th gen battery technology heeft schaalbare, modulaire pakketten zodat elk model uit te rusten is met een elektrische aandrijflijn. Begin 2018 introduceert BMW de vernieuwde i8, in 2019 zal de elektrische Mini volgen, 2020 zullen zij met een elektrische BMW X3 op de markt komen én 2021 het jaar waarin alles gaat veranderen, dé BMW iNext..

BMW wint terrein

In West-Europa en de VS doen de elektrische BMW modellen het goed. Sterker nog, zij vertegenwoordigen 7 procent van de totale verkopen. De BMW 2 Serie Active Tourer bleef met 13 procent van de verkochte modellen een plug-inhybride voor lopen op de 3 Serie waarvan zo’n 10 procent een elektrische aandrijving had. Ook de Mini Cooper S E Countryman viel dit jaar erg in de smaak. De verkoop van BMW i3 stak er met kop en schouders bovenuit. De verkoop groeide maarliefst een kwart!

Wij zijn benieuwd of BMW Group de belofte weer gaat na komen.. aan de ambities ligt het in elk geval zeker niet!