Zoals we in de vorige Tesla Tuesday hebben vastgesteld is een Tesla uitermate geschikt voor lange e-roadtrips door de beschikking over het indrukwekkende Supercharger Netwerk. Deze week laten we zien hoe je nog meer kunt genieten van je e-roadtrip door het gebruik van de juiste routeplanner!

Tesla Tuesday – Bij Voltic Electric geloven we dat elektrisch rijden de toekomst is! Naast het informeren over de “Electric Revolution” met nieuwsberichten over elektrisch rijden, technieken en e-cars geven we jullie ook graag adviezen, tips & tricks om het elektrisch rijden nog aantrekkelijker en leuker te maken. In het geval van Tesla hebben we hiervoor zelfs een speciale rubriek in het leven geroepen: Tesla Tuesday! Lees onze blog en blijf op de hoogte! #GoVoltic #TeslaTuesday

Navigatiesysteem Tesla
Het ingebouwde navigatiesysteem maakt het dagelijks gebruik en e-roadtrips al makkelijk maar niet perfect. Naast alle functies die elk traditioneel navigatiesysteem kent om je te begeleiden naar je eindbestemming geeft de Tesla informatie over de range van je batterij in relatie tot Superchargers. Zo rekent het navigatiesysteem uit bij welke Superchargers er gestopt kan worden en hoe lang je moet laden om je eindbestemming of de volgende Supercharger te bereiken.

Het systeem heeft wat ons betreft twee verbeteringen nodig om elke trip en in het bijzonder complexere of langere e-roadtrips makkelijker te maken.

  • Als eerste kiest het systeem er standaard voor om per Supercharger langer op te laden zodat de afstand tussen de stops zo groot mogelijk wordt. Dit lijkt logisch want daarmee verminder je het aantal stops. Echter doordat de laadsnelheid omlaag gaat naar mate dat de accu vol raakt is het efficiënter en mogelijk sneller om vaker en korter te stoppen. Korte stops zijn daarnaast vaak efficiënter doordat de complete laadtijd makkelijker nuttig gebruikt kan worden door bijvoorbeeld een koffiepauze, toiletbezoek of om toch even dat ene mailtje wat in je hoofd blijft spoken te beantwoorden. Natuurlijk heb je tijdens je e-roadtrip ook langere pauzes nodig, maar niet op elk moment van de dag bij elke stop. Het navigatiesysteem mist hierin wat ons betreft dus enige flexibiliteit en personalisatiemogelijkheden.
  • Een ander nadeel van het navigatiesysteem is het ontbreken van de mogelijkheid om tussenstops (bijv. een bezienswaardigheid, overnachtingsplaats of een eigen gekozen oplaadpunt) in te voeren. De ligging van deze tussenstops ten opzichte van de andere bestemmingen en de informatie over of een tussenstop gebruikt wordt om te laden is natuurlijk cruciaal voor het kiezen van de beste route en de juiste gebruiksvolgorde van Superchargers! Hiermee kan het plannen van een route met verschillende tussenstops nog wel eens een uitdaging worden, omdat je zelf in moet schatten of dat je voldoende range hebt om de tweede of derde stop te halen.

A Better Routeplanner!
Gelukkig is dit ongemak verholpen door de makers van abetterrouteplanner.com (ABRP)! ABRP is bij beschikking over internet overal te gebruiken. Zo kun je ook tijdens de e-roadtrip je route updaten, wijzigen of opnieuw plannen. Met ABRP personaliseer je jouw e-roadtrip door de planning te laten maken met gegevens van jouw auto, accupakket en velgdiameter. Daarnaast kun je invoeren met welk percentage batterij je verwacht of wilt aankomen bij een Supercharger of je eindbestemming. Als laatste voer je alle tussenstops in en ABRP gaat voor je berekenen welke route en Superchargers het beste bij jouw e-roadtrip passen.

ABRP plant jouw e-roadtrip helder en overzichtelijk en je krijgt direct een overzicht met de rijtijd, laadtijd en de totale tijd van de roadtrip. Ook de alternatieve routes krijg je te zien, zodat direct kunt zien wat de gevolgen zijn voor de reistijd wanneer je een andere route, Supercharger of oplaadtijd kiest.

Duik je wat dieper in de instellingen dan zie je dat je ook een maximumsnelheid in kan voeren. Niet onbelangrijk natuurlijk want wanneer je een hogere (of lagere) snelheid hebt dan is het verbruik natuurlijk ook wat hoger (of lager). Je kunt deze afwijking ook percentueel invoeren.

Als laatste kun je ABRP koppelen aan je Tesla, waardoor ABRP de actuele actieradius ophaalt uit de auto. Op dit moment biedt het alleen wat invoergemak, qua functionaliteit heeft het geen toegevoegde waarde. Inloggen doe je met de gegevens van je Tesla account, iedereen heeft zijn of haar eigen privacydrempels en gewoontes dus alleen jij kunt bepalen of het meerwaarde heeft.

Bij Voltic Electric gebruiken we ABRP nu ongeveer een half jaar en eigenlijk vóór elke (langere) rit. Het is fijn om een beeld te krijgen van jouw gepersonaliseerde/effectiefste e-roadtrip. Waar we moeten stoppen en vooral om te weten hoe lang de totale rit gaat duurt. Onderweg gebruik ik ABRP om tijdens de laadstops te zien hoeveel ik moet opladen om mijn gepersonaliseerde e-roadtrip perfect te laten verlopen of voor het invoegen van spontane tussenstops.

A Better Routeplanner!
Wat Voltic Electric betreft is ABRP een echte aanrader en noemen zij zich terecht “A Better Routeplanner”!

Word jij Tesla-rijder?
Wil je ook een Tesla rijden en wil je gebruik maken van gratis Superchargen?
Bestel jouw Tesla dan via onze referral link!