Een nieuw onderzoek met door Tesla Model S en Model X berijders aangeleverde data heeft aangetoond dat het Tesla accupakket waarschijnlijk nog een capaciteit heeft van 80%  na 840.000 kilometer gereden te hebben.

Matteo en Merijn van het Nederlands-Belgische Tesla forum hebben een spreadsheet opgezet waarin de degradatie van het accupakket van ongeveer 900 Tesla eigenaren is bijgehouden. Met behulp van een lineair progressiemodel compileert de spreadsheet verschillende data punten om een trendlijn te creëren die de resterende batterijcapaciteit voor een Tesla Model S en Model X over de levensduur ervan inschat.

Deze informatie is belangrijk voor veel Tesla-eigenaren en kopers omdat het inzicht geeft in het verwachte rijbereik dat een voertuig over de tijd kan hebben per lading. Deze informatie kan natuurlijk positief van invloed zijn op de restwaarde van een Tesla.

De grafiek laat zien dat het accupakket van Tesla gemiddeld 1% daalt per 50.000 gereden kilometers. Maarten Steinbuch heeft in een eerder artikel op zijn blog al beschreven dat het accupakket van een Model S of Model X nog 92% van de oorspronkelijke capaciteit heeft na 220.000 gereden kilometers.

Tesloop, een dienst die ‘city-to-city’ vervoer met Tesla’s aanbiedt in Californië kan hier op aanvullen. De eerste Tesla van het bedrijf heeft onlangs 483.000 km behaald met nog geen €10.000,- aan onderhoudskosten. Deze besparing komt bovenop de €60.000,- bespaarde brandstofkosten. Maar het meeste indruk maakt het feit dat ze verwachten dat de auto nog 1,5 miljoen kilometer kan rijden, en dat allemaal nog binnen de resterende 6 jaar garantie.

Bovenstaande ervaring zijn allemaal gebaseerd op het 18650 type accucel dat Tesla gebruikt in de Model S en de Model X, en niet op het laatste type 2170 cel dat gebruikt wordt voor de Model 3. Dit type cel lijkt een hoge energiedichtheid te hebben waardoor verwacht wordt dat de levensduur die van de 18650 cellen overtreft.