Ons mooie kikkerklandje is op het gebied van publieke laadpalen dé eindbaas in de Europese Unie! In juni 2018 stond van alle publieke laadpunten zo’n 28,1 procent in Nederland. Wanneer je alle laadpalen in ons land bij elkaar optelt kom je uit op zo’n 122.000 laadpalen!

Laadinfrastructuur

Bovengenoemde getallen kunnen we opmaken uit een verslag van RAI Vereniging over de elektrische auto’s en laadinfrastructuur. De toekomst plannen betreft emissiedoelstellingen zijn groots, om hieraan te kunnen voldoen moet er blijvend worden geinvesteerd in de laadinfrastructuur.

Publiek

Uit het verslag blijkt dat tussen 2010 en 2018 het aantal laadpalen in Nederland van 400 naar ruim 122.000 is gegroeid! Waarvan er zo’n 32875 publiek zijn. Nederland is hiermee de absolute eindbaas met het grootste publieke laadnetwerk van de EU gevolgd door Duitsland (25.241), Frankrijk (16.311) en Groot-Brittanie (14.256).

Nederland eindbaas in publieke laadpalen

Fiscale stimulering

De enorme groei van laadinfrastructuur is grotendeels te danken aan de fiscale stimulering van plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s. Dankzij deze stimulering telde Nederland in juni van dit jaar totaal 122.305 elektrische personenauto’s. Hiervan zijn 93.186 PHEV’s en 29.119 volledig elektrische auto’s. Sinds 1 januari 2017 worden zakelijk alleen nog volledig elektrische auto’s gestimuleerd met een lage bijtelling van 4 procent. De verkoop van PHEV’s is sinds de piek in 2015 met 39.763 registraties, daardoor gedaald naar 1.100 PHEV’s in de eerste zes maanden van 2018. Het aandeel volledig elektrische auto’s blijft echter groeien. Werden in heel 2017 nog 7.958 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd, halverwege dit jaar stond de teller al op 7.947. RAI Vereniging verwacht dat dit jaar circa 15.000 nieuwe vol elektrische auto’s de showroom verlaten.

Nederland eindbaas in publieke laadpalen

Uitbreiden laadcapaciteit

In het regeerakkoord is de ambitie opgenomen dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. Daarnaast zijn er Green Deals gesloten waarin ambities zijn vastgelegd voor de groei van elektrisch personenvervoer en zero emissie stadslogistiek. Om deze doelstellingen te kunnen bereiken, moet fors ingezet worden op de aanleg van meer laadinfrastructuur op straat, semipubliek, privaat en snellaadpunten. Het gaat daarbij om een noodzakelijke toename van publieke laadpunten van 33.000 in 2017 naar zo’n 1,8 miljoen in 2030 en voor snelladers van 750 naar 1.500 in 2030.

Nieuwverkopen Full EV 2018 (Q1 en Q2)

  • Tesla Model S: 1.761
  • Nissan Leaf: 1.239
  • Volkswagen e-Golf: 1.178
  • Tesla Model X: 1.042
  • Hyundai Ioniq: 792
  • BMW i3: 634
  • Renault Zoe: 561
  • Opel Ampera-e: 525
  • Smart Forfour: 56
  • Volkswagen e-Up: 30
  • Smart Fortwo: 27
  • Peugeot Partner: 24
  • Kia Soul: 16
  • Citroën C-Zero: 15
  • Peugeot iOn: 14
  • Jaguar I-Pace: 12
  • Citroën Berlingo: 7
  • Nissan overig: 3
  • Mercedes-Benz B-klasse: 2
  • Overige merken: 9
    Totaal Full Ev’s 7.947

Nieuwverkopen PHEV 2018 (Q1 en Q2)

  • Porsche Panamera: 220
  • Volvo XC60: 135
  • Mitsubishi Outlander: 130
  • BMW 5 Serie: 111
  • Mini Countryman: 68
  • Hyundai Ioniq: 57
  • BMW 3 Serie: 55
  • Toyota Prius: 53
  • BMW i8: 37
  • Volvo XC90: 33
  • BMW 2 Serie Active Tourer: 29
  • Mercedes-Benz GLC: 27
  • Volkswagen Golf 19
  • BMW 7 Serie”” 18
  • Volkswagen Passat 17
  • Mercedes C-klasse”” 15
  • Volvo V90 12
  • Mercedes-Benz E-Klasse: 11
  • Volvo S90: 9
  • BMW X5: 8
  • Audi Q7: 7
  • Kia Optima: 5
  • Audi A3: 4
  • Porsche Cayenne: 3
  • Volvo V60: 3
  • Overige merken: 14
    Totaal PHEV’s 1.100