Het team van Sono Motors streek neer in Eindhoven met twee testversies van hun eerste elektrische auto: de Sion. Een mooi moment voor de eerste kennismaking van Voltic Electric met deze Sion!

Toyota: Rijden zonder te stekkeren – Never Compromise!

Recentelijk maakten de merken Toyota en Lexus de hele elektrische auto industrie belachelijk met hun reclamecampagnes voor hybride auto’s zonder stekker:

  • Toyota Hybrid Electric – nummer 1 in elektrische kilometers.
  • Lexus – Diesel, bedankt!

In een tijd dat de er een consensus lijkt te ontstaan over dat elektrisch rijden de toekomst is en grote automerken elektrisch rijden als stip op de horizon in hun strategieën en missies opnemen lijkt het concern Toyota/Lexus na jaren hybride geen volledige elektrische auto’s te willen ontwikkelen. De hybride zonder stekker is het optimum van duurzame mobiliteit en de Toyota Hybrides hebben de meeste “elektrische kilometers” gereden… De kilometers die gereden worden op de accu die is opgeladen met een motor die loopt op benzine worden gezien als elektrische kilometers… het rijden op brandstof weegt op tegen de nadelen van stekkeren… “Never comprimise” aldus Toyota. Gelukkig zijn er ook fabrikanten die het rijden zonder te stekkeren wel snappen! Zowel het Nederlandse Lightyear als ook het Sono Motors zijn hard op weg om de claim van Toyota echt waar te maken. Oftewel:

Rijden zonder te stekkeren – zonder compromis! 😉

Niet te missen, de zonnepanelen springen in het oog!
De Sion onderscheidt zich van iedere andere elektrische auto van dit moment door de alom aanwezige zonnepanelen op de auto. Deze zonnepanelen springen natuurlijk het meeste in het oog, maar de Sion heeft nog meer kenmerken die zeker het benoemen waard zijn.

Sono Motors een stukje historie…
Het idee voor Sono Motors begon in 2012 tijdens een telefoongesprek tussen de oprichters Jonah en Laurin. Het telefoongesprek ging met name over het immense gebruik van olie voor onze mobiliteit, en wat daarvoor de oplossing zou kunnen zijn.

In 2015 bouwden de heren het eerste prototype in een garage, om aan te tonen dat een elektrische auto met zonnepanelen kon werken. Na de realisatie van dit prototype is er in 2016 een succesvolle crowdfundingcampagne op touw gezet, waarmee de eerste financiering voor het jonge bedrijf werd veilig gesteld.

Weer een paar jaar verder en inmiddels heeft Sono Motors ruim 3000 reserveringen voor de Sion en zijn ze hard op weg naar serieproductie!

Wat maakt die Sion nou zo’n interessante auto?
Allereerst de prijs! Sono Motors richt op een aanschafprijs van +/- €16.000,-. Dit is dan exclusief het 35 kWh accupakket, wat wordt aangeboden als koopoptie (+/- €4.000,-) of een huurconstructie zoals we die van de Renault Zoe kennen.

Hiermee zit de Sion dus ruim €10.000,- onder de vanafprijs van deze Zoe. Voor dit bedrag krijg je een volledig elektrische auto, met een range van 250 km, een 80 kW krachtige motor en meer binnenruimte dan de Zoe. De Sion wordt geen auto met een lange optielijst. Sterker nog, de enige optie die je kunt aanvinken is de trekhaak. Dit maakt de Sion meteen uniek in het huidige EV landschap. De enige ander EV die op dit moment voorzien kan worden van een trekhaak is de Tesla Model X.

Voor wat betreft de kleur volgen ze de voetsporen van één van de grootste personen uit de geschiedenis van de automobielindustrie, Henry Ford. Net als de T-Ford zal de Sion uitsluitend in het zwart verkrijgbaar zijn.

Met de zonnepanelen laadt de auto maximaal 30 kilometer per dag bij, wat past binnen het meest voorkomende woon-werk verkeer. Woon je dus minder dan 15 km van je werk af? Dan hoef je met de Sion voor woon-werk verkeer nagenoeg nooit meer te stekkeren! Woon jij verder van je werk of gebruik je de Sion voor meer dan woon-werk verkeer? No Worries! Je kunt gewoon stekkeren op de momenten dat je dat uitkomt! Met de CCS aansluiting en een maximaal laadvermogen van 50 kW hoef je geen vervuilende brandstof te verstoken om verder te komen.

Het interieur van de Sion is op dit moment nog erg basic, het is natuurlijk nog steeds een prototype. We zien twee displays, de gear-selector van een BMW i3 en mos. Het felgroene mos wordt door Sono Motors gebruikt als een interieurfilter. Volgens de mensen van Sono Motors hoef je het mos geen water te geven en vergt het verder ook geen ander onderhoud.


Sono Motors wil eind 2019 starten met de productie van de Sion. Het is een ambitieus plan om een elektrische auto begin 2020 op te markt te kunnen brengen voor een bedrag van €20.000,-. Zeker met deze vooruitstrevende regeneratie technieken op zonne-energie!

We blijven Sono Motors met veel belangstelling volgen! Want dit is een visie voor next level rijden zonder te stekkeren die past in de Electric Revolution, zonder compromis, zonder brandstof! #ElectricRevolution #GoSion #GoVoltic