Zelfs s’ werelds best verkochte elektrische auto, de Nissan Leaf, heeft de afgelopen jaren de concurrentie zijn opmars zien maken in de wereld van EV’s. Waar Nissan vooral mee kampte was dat de concurrentie verder kwam op een volle accu.. MAAR! Nissan is back b*tches! 

En dat de Leaf terug is is een feit. En hoe! Voorheen was de Nissan Leaf heer en meester op het gebied van elektrisch rijden en Nissan wil deze titel hoe dan ook terug veroveren. In dit artikel geven wij 5 redenen waarom de Leaf zeker kans maakt:

#1 Ze is sexy!

”Laten we eerlijk zijn, het oog wil ook wat” Volgens mij herkennen we deze uitspraak allemaal. Wie zegt alleen voor het innerlijk te gaan liegt. Ook als autofabrikant sta je direct 2-0 achter wanneer de auto niet goed smoelt. En let’s be honest, Nissan kampte met dit probleem bij de eerste generatie Leaf.

Maar gezien het aantal likes & comments op Instagram kunnen we de conclusie trekken dat Nissan hierin ditmaal meer dan geslaagd is.

#2 Ze komt een héél stuk verder

Toen de eerste Nissan Leaf op de markt verscheen kon deze zo’n 160 kilometer (NEDC) afleggen op een volle 24 kWh-batterij. In de praktijk bleek dit (afhankelijk van de weersomstandigheden uiteraard) neer te komen op zo’n 100 kilometer. Nissan bleef sleutelen aan de eerste generatie Leaf die uiteindelijk van 200 kilometer naar in haar toptijd zo’n 250 kilometer (NEDC) actieradius sprong. De nieuwe Leaf daarentegen kan maarliefst 378 kilometer (NEDC) afleggen met een 40 kWh-accu!

Volgens de nieuwe WLTP-metingen (die écht een stuk dichter bij de werkelijkheid liggen) komt het actieradius van de nieuwe Nissan Leaf bij snelweg en stadsverkeer neer op 270 kilometer. Wanneer de auto alleen in de stad wordt gebruikt, is er zelfs een actieradius van 415 kilometer mogelijk.

Facts: Ons ”kleine” kikkerlandje telt inmiddels bizar veel laadpalen: 32.800 openbare laadpalen en zo’n 755 snelladers. Ongeveer 90% van alle Nederlanders rijdt minder dan 80 kilometer per dag.. ”Ik rij teveel km’s voor een elektrische auto” ook dit argument wordt met de vloer gelijk gemaakt. Het gaat dan echt nog om die ene dag dat je meer dan 270 kilometer op een dag aflegt.

In de wandelgangen van de autobranche klinken geluiden dat Nissan wellicht met een 60 kWh-accu op de markt gaat komen. Mocht dit zo zijn, dan kan NIEMAND de range nog een issue noemen.

# 3 Driving pleasure

De pleasure onder de klanten van de oude Leaf was erg hoog. Nissan behaalde een klanttevredenheid van maarliefst 94 procent van de 300.000 trotse eigenaren. Wat vooral naar voren kwam was de stilte, de fijne wegligging en niet te vergeten de heerlijke acceleratie.

Nissan heeft de afgelopen jaren echt niet stil gezeten. De USP’s van de voorgaande generatie Leaf zijn flink onder de loep genomen en helemaal door ontwikkeld. De nieuwe generatie Leaf is naar eigen zeggen 30 procent stiller dan alle andere auto’s in haar segment. Ook de stoplicht courreurs onder ons hoeven zich niet te vervelen. de 110 kW sterke elektromotor schiet je in 7,9 seconden van 0-100 km/h!

[vc_gallery][/vc_gallery]

#4 ”Innovation that excites”

Buiten dat Nissan de looks van de Leaf grondig heeft aangepakt, zijn ze ook op technisch gebied flink aan de gang geweest. Wat je normaal gesproken qua snufjes in het hogere segment ziet, voorziet Nissan ook de Leaf hiervan. Hierbij kan je denken aan o.a. e-Pedal, ProPilot en ProPilot Park. BMW werkt al een tijdje met slechts één pedaal (e-Pedal), het is even wennen, maar er is al snel geen weg meer terug.

De e-Pedal zorgt ervoor dat de accu tijdens het snelheid verminderen energie terugwint. Naast de e-Pedal zijn ook de ProPilot en de ProPilot Park nieuw in de Nissan Leaf. De ProPilot zorgt ervoor dat de Leaf zo goed als zelfstandig over de snelweg heen manoeuvreert. De Park functie zorgt ervoor dat achteruit inparkeren én fileparkeren geen probleem meer kan zijn! Check de video hieronder:

#5 Money talks

And last but not least, de eurie’s. Alle leuke innovaties en looks zijn natuurlijk leuk maar de eurie’s tellen uiteraard ook! En dat doen ze goed bij Nissan. De Leaf heeft een vanafprijs van 33.990 eurie! Dit maakt de leaf een regelrechte leasetopper aangezien zij maar 4% bijtelling heeft en is vrijgesteld van wegenbelasting!

Dusssss……

Damn she’s back. Na dit artikel lijkt het ons meer dan duidelijk. De Leaf gaat vast en zeker weer mee doen om de strijd van best verkochte elektrische auto. Inmiddels zijn er in NL al zo’n 1.800 reserveringen geplaatst en de verwachtingen van Nissan liggen op 5.000 stuks voor 2018! (2.000 meer dan de eerste generatie). Vanaf eind februari is ze te bewonderen in de showrooms.

Hieronder nog wat impressies: