Het bedrijf Lightyear dat van nederlandse afkomst is houdt zich momenteel bezig met de ontwikkeling van een auto die rijdt op zonne-energie. De zonne-energie die wordt gebruikt wordt zelf opgewekt door de wagen. Echter is het lastig om zo’n concept te ontwikkelen zonder Tech partner. Het bedrijf heeft nu bekend gemaakt dat het een samenwerking aangaat met EDAG, het grootste onafhankelijke automotive engineering bureau ter wereld. EDAG zal Lightyear ondersteunen in de engineeringsfase van de gezinsauto One.  

Concept Lightyear

Met de Lightyear One moet het eerste prototype naar verwachting begin 2019 klaar zijn. Daarnaast moet de productie van de gezinswagen starten in 2020. Mocht u interesse hebben in deze auto dan moet u wel diep in de buidel tasten want de prijs bedraagt maar liefst 119.000 euro exclusief belastingen en zonder opties.

Doordat er in de Lightyear One zonnepanelen verwerkt zitten zou de wagen een bereik van 800 kilometer moeten halen. Dit komt doordat de zonnepanelen zich onderweg op kunnen laden en het dus mogelijk maken om een groter bereik te halen. Daarnaast kan de auto ook nog opgeladen worden door middel van een normaal stopcontact, mocht dit nodig zijn.

Lightyear succesvol tijdens eerste investeringsronde

In de eerste investeringsronde heeft Lightyear het voor elkaar gekregen om 5 miljoen euro op te halen in anderhalve maand. Met dit bedrag wordt de Lightyear One verder ontwikkelt.

Qurein Biewenga, CFO Lightyear

Lightyear geeft aan dat het heel tevreden is met de uitkomst. Qurein Biewenga, CFO Lightyear zegt dat ‘’Het heel motiverend en mooi is om te zien hoeveel interesse en steun we hebben gekregen over de afgelopen maanden. In een onvoorzien korte periode werd deze serie A-financieringsronde zelfs overtekend. Het beste aspect was de interesse en steun die we hebben gekregen van onze huidige en nieuwe aandeelhouders en onze kopers van Signature en Pioneer edities. Hun positieve feedback en ondersteuning is een geweldige hulpbron voor ons.”

CEO Lightyear, Lex Hoefsloot

Een zonne-elektrische auto is een integraal systeem, niet alleen een elektrische auto met zonnecellen op het dak”, stelt Lex Hoefsloot. “De auto wordt een onafhankelijke entiteit omdat de energiebron is geïntegreerd in de auto zelf. Om het concept technisch haalbaar te maken, moet de auto ongelooflijk efficiënt zijn. Dit vereist een herontwerp van het chassis, de aandrijflijn en de aerodynamica. Daarom hebben we de afgelopen jaren een volledig native solar-elektrisch platform ontwikkeld. Met dit platform bereiken we een energie-efficiëntie die tot 3x hoger is dan huidige EV’s in de markt. Deze efficiëntie, in combinatie met onze PV-zonne technologie, maakt een zonne-elektrische auto een haalbare oplossing voor miljoenen gebruikers over de hele wereld.”

Volgende stap

Met de positieve feedback en steun die Lightyear heeft ontvangen kunnen ze met een goed gevoel de volgende stap maken richting de productie van de Lightyear One. Momenteel is Lightyear bezig met het bouwen van een kantoor en productiefaciliteit in Helmond wat per 1 augustus beschikbaar zou moeten zijn. Hier wordt gewerkt aan de eerste series voordat er op grotere schaal wordt geproduceerd.