Eindelijk is het zover.. BMW heeft de BMW i8 Roadster gepresenteerd! Nu de gelegenheid zich toch aandiende heeft ook de i8 een upgrade gekregen.

Upgrade?

BMW maakt met de introductie van de i8 Roadster en de vernieuwde i8 een statement, elektrisch rijden is alles behalve stoffig en saai, sterker nog, het is f*cking sexy!

Maar wat betekent deze upgrade? De i8 is nu voorzien van een sterkere elektromotor die 143 pk gaat leveren (12 pk meer dan voorheen). De bizar sterke 3 cilinder (231PK en 320 Nm!!) die helpt wanneer de elektromotor stopt is onveranderd gebleven. Het gecombineert vermogen stijgt van 362 naar 374 pk, damn good!

Buiten een sterkere elektromotor hebben de cellen van het accupakket ook een upgrade gekregen. Voorheen leverde deze 20 Ah wat is opschroeft naar 34 Ah, dit betekent dat het batterij vermogen stijgt van 7,1 kWh naar 11,6 kWh. De emissieloze kilometers bedragen voor de Roadster 53 km en de coupé zal volgeladen zo’n 55 emissieloze kilometers weten te bereiken.

BMW geeft je vleugels

BMW presteert iets wat andere fabrikanten nog niet is gelukt, het 1-op-1 overplaatsen van de vleugeldeuren van de coupé naar de cabrio. De nieuwe Roadster krijgt een softtop die in +/- 15 seconden open en dicht gaat. Omdat de i8 bijna helemaal is opgetrokken uit superstijf materiaal voegt het weglaten van een dak vrij weinig gewicht toe. Normaal gesproken moeten het chassis her en der verstevigd worden om te voorkomen dat de auto een harmonika wordt. De i8 Roadster weegt slechts 60 kg meer dan de gesloten Coupé.

Specs en Euro’s

Heeft de BMW ook echt ”vleugels” gekregen? het antwoord is ja. De sprint van 0-100 km/h wordt afgerond in 4,4 en 4,6 seconden! Zoals we gewend zijn maakt de begrenzer bij 250 km/h een eind aan deze sprint. Het verbruik van de BMW ligt rond de 1,9 en 2,1 liter per 100 kilometer. De Euro’s? Dit laat op zich wachten totdat de BMW’s in de Nederlandse showrooms te vinden zijn. Naar verwachting zal dit tot eind mei 2018 duren.