Met de nieuwe BMW iX3 komt BMW met de eerste volledig elektrische BMW. De BMW-i serie is een sub merk binnen de BMW Group en valt eigenlijk niet onder BMW zelf. Bij de concurrenten Audi en Mercedes was het al bekend dat ze met elektrische modellen komen maar nu voegt BMW zich daar ook bij. De iX3 is gebaseerd op de BMW X3 en kan gekenmerkt worden als een SAV (Sports Activity Vehicle). Waar alle elektrische auto’s er nog vrij onrealistisch uit zien is dit bij de conceptversie van de iX3 niet het geval. Het model past goed tussen de modellen van nu en ziet er ontzettend gelikt uit.

Uiterlijk

Ondanks dat de auto er ontzettend gelikt uitziet, heeft het wel een robuust uiterlijk zoals het hoort bij een SAV. Het grootste verschil met het elektrische model van BMW en andere BMW-modellen is de grille. Zoals op de foto te zien is ziet de grille er subtieler uit en heeft het iets weg van een ‘skibril’. De functie van deze grille is dat het zorgt voor minder luchtweerstand. Verder heeft de auto veel gelijkenissen met de BMW X3 op de velgen na. Deze verschillen enorm met de velgen die BMW momenteel gebruikt.

Nieuwe generatie eDrive

Met de nieuwe BMW iX3 komt er ook weer een nieuwe generatie eDrive, namelijk de vijfde generatie. Het belangrijkste kenmerk van deze technologie zijn de elektromotor, transmissie en aandrijfelektronica die samen in één aandrijvingscomponent zijn ondergebracht. Hierdoor is het eenvoudiger om het te integreren in verschillende modulaire voertuigarchitecturen. Daarnaast maakt BMW ook gebruik van nieuwe batterijen om de technologie af te maken.

Prestaties

De iX3 heeft een elektromotor met een vermogen van 200 kW, omgerekend 270 pk. Daarnaast heeft het model een hoogspanningsbatterij met een capaciteit van 70 kWh, wat volgens de nieuwe WLTP-methode een range van meer dan 400km zou moeten opleveren. Wanneer de accu leeg raakt is het mogelijk om deze binnen 30 minuten op te laden dankzij de nieuwe Charging Control Unit voor 150 kWh-snelladers.

Productie

De nieuwe BMW iX3 zal geproduceerd worden door de joint venture BMW Brilliance Automotive in Shenyang, China. De componenten die nodig zijn voor de eDrive technologie worden naast China ook nog geleverd vanuit Duitsland en de Verenigde Staten. Hierbij is de fabriek van BMW Group in Dingolfing het expertisecentrum voor de productie van auto’s met elektrische aandrijfsystemen.