BMW Brilliance Automotive breidt de productie van batterijen voor de BMW IX3 uit die in 2020 gelanceerd wordt. Hierbij wordt de BMW IX3 geïntegreerd in de bestaande productiestructuur.

BMW Group blijft werken aan elektrische mobiliteit, wat onderdeel is van de meest belangrijke strategie NEXT. Om dit te realiseren is BMW bezig met aanpassen van de productiestructuur om te voldoen aan de vraag voor deels-en volledig elektrische auto’s. Slechts 7 maanden na het openen van de eerste batterijfabriek in China, is er al een fundament gelegd voor een uitbreiding van de fabriek. In dit deel van de fabriek genaamd ‘High-Voltage Battery Centre Phase II’, worden de nieuwste, sterkste batterijen geproduceerd uit de vijfde generatie BMW eDrive technology. Deze zijn bestemd voor de nieuwe volledig elektrische BMW IX3.

Oliver Zipse, lid van de directie van BMW AG en verantwoordelijk voor de productie zegt: ‘’Vandaag is de overgang naar de nieuwe fase voor ons elektrische model. Vanaf nu vergroten wij de lokale batterij productie. Hierdoor is het voor ons mogelijk om aan de toenemende vraag naar elektrische mobiliteit in China te voldoen.’’

China is het land waar de vraag naar elektrische mobiliteit het meest toeneemt. Hierdoor is dit de grootste markt op het gebied van elektrisch rijden voor BMW Group. In 2017 heeft BMW Group haar verkoopcijfers verdubbeld in China. De reden hiervoor is dat BMW zes elektrisch aangedreven modellen beschikbaar heeft in het premium segment. Ook de nieuwe BMW 5 serie Plug-in Hybrid is eerder dit jaar in productie gegaan bij BMW Brilliance Automotive. De productie van de BMW 5 serie Plug-in Hybrid in China en de uitbreiding van de batterijfabriek samen bewijst dat de BMW Group enorm veel toewijding heeft aan de Chinese markt.

Productie van volledig elektrische auto’s in bestaande modellen

BMW group is de pioneer in elektrische mobiliteit. Het bedrijf is al vanaf 2013 bezig met het bouwen van de BMW i3. Vandaag de dag produceert BMW auto’s met verbranding motoren op dezelfde wijze als plug-in hybrides op tien verschillende locaties wereldwijd. Hierbij leveren drie batterij fabrieken in Duitsland, de Verenigde Staten en China aan de lokale productie van elektrische voertuigen. In de toekomst zal de productie van volledig elektrische auto’s geïntegreerd worden in bestaande productie fabrieken van BMW.

Oliver Zipse: ‘’De maximale benutting van een fabriek is een prioriteit van ons. Daarom ontwerpen we onze fabrieken zo, dat we modellen kunnen bouwen met zowel een volledige als een deels elektrische aandrijving én een verbranding motor op dezelfde assemblagelijn.’’

Om dit mogelijk te maken worden er twee architecturen gemaakt die geschikt zijn voor alle rijmogelijkheden. Dit vermindert de complexiteit van het productieproces. Dankzij deze maximale productie flexibiliteit kan BMW Group snel reageren op markt- en klantbehoefte wereldwijd.

The BMW Brilliance Automotive (BBA) joint venture

De BMW Brilliance Automotive joint venture is in 2003 opgericht. Over de laatste 15 jaar is dit een van de meest succesvolle premium autoproducent, verkoper en ontwikkelaar in China geworden. In 2017 heeft BMW Brilliance Automotive bijna 400.000 auto’s verkocht in China. Dit is een stijging van ongeveer 30% per jaar. Met de maximale capaciteit van twee fabrieken zal in 2019 een productie van 520.000 auto’s per jaar worden gehaald.

Sinds 2009 heeft BMW Brilliance Automotive meer dan 6,7 miljard euro geïnvesteerd in de fabrieken en werkgelegenheid geboden aan meer dan 16.000 mensen.

Vanwege het succes hebben BMW Group and Brilliance China Automotive Holdings Ltd. het contract verlengt met 10 jaar waardoor het nu geldig is tot en met 2028.