BAM! De elektrische SUV markt wordt bestookt met nieuwe elektrische cross-overs. Tot op de dag van vandaag had Tesla met haar Model X de regie in handen en ook de Jaguar I-Pace is lekker op weg. Mercedes introduceerde de EDQ en Audi heeft onlangs in Californië het doek getrokken van dé langverwachte Audi e-tron! Hét eerste model auto van Audi dat volledig elektrisch aangedreven wordt.

Behalve deze elektrische auto presenteerde het Duitse merk ook een mobiliteitsinitiatief en andere services om het elektrisch rijden leuker, gemakkelijker en beter te maken. Daarmee schudt Audi het imago van klassieke autofabrikant voorgoed van zich af en is van plan om Tesla van de troon te stoten! Daarom vandaag een uitgebreide update over de e-tron en toekomstplannen van Audi!

Duidelijk een échte Audi!

Qua looks blijft Audi trouw aan hun welbekende en veel voorkomende uiterlijk. Bij het zien van het silhouet weet je meteen dat het een Audi is en in eerste instantie denk je misschien aan de Q-serie binnen het merk. Daarna valt meteen de welbekende, hoekige en zilvergrijze grille op. Aan de achterzijde onderscheidt de e-tron zich van zijn Q-broers en zussen zich met de doorlopende lichtunits ook wel bekend van de Audi A7. Audi is er in geslaagd een elektrische auto te creëren die qua looks perfect past binnen de huisstijl van het merk. We verwachten dat dit gaat bijdragen aan het succes van de e-tron en het imago van elektrisch rijden. Audi bewijst dat het rijden van de toekomst prima past binnen de designsuccessen van nu! Waarom over looks schrijven.. looks moet je vooral zien! Check hieronder de Audi e-tron van alle kanten! Let ook op de spiegels.. juist, die zijn er niet! Vanwege aerodynamica redenen, en gewoon omdat het cool is, zijn de traditionele spiegels vervangen door camera’s met displays in de A-stijlen van de e-tron.

 

Prestaties

De Audi e-tron heeft een WLTP-range van meer dan 400 km, meer dan genoeg voor je dagelijkse ritten en waarschijnlijk voor veel Nederlanders meer dan wekelijks gereden wordt. De e-tron sprint in minder dan 6 seconden naar de 100 kilometer per uur en op de Duitse Autobahn stopt de versnelling bij circa 200 km/u. Het vermogen van 408 pk oftwel 300 kW en 660 Nm trekkracht is afkomstig van 2 elektromotoren.

Energierecuperatie

Audi heeft veel aandacht besteedt aan de recuperatie van energie uit het afremmen van de e-tron. Ze verwachten dat hun klanten maximaal 1/3e van de range bij elkaar kunnen remmen! Pure winst van energie die bij traditionele brandstof auto’s verloren gaat. Het rempedaal van de e-tron hoeft vergeleken met traditionele auto’s nog maar in 10 procent van de tijd gebruikt te worden. Dat wil zeggen dat er 90 procent van de tijd afgeremd wordt op de elektromotoren om energie terug te winnen. De bestuurder heeft hierbij de keuze uit 3 settings voor de zwaarte waarop afgeremd wordt bij het loslaten van het “gas”pedaal.

Batterijpakket

De e-tron is uitgevoerd met een batterijpakket van 95 kWh waarmee het WLTP-bereik van meer dan 400 km behaald moet worden. Het pakket bestaat uit in totaal 36 kleinere modules met ieder 12 pouch cells. De modules kunnen qua afmetingen vergeleken worden met een schoenendoos. Het totale pakket weegt zoon 700 kg en heeft een lengte van 2,28 m bij een breedte van 1,63 m en een hoogte van 0,34 m. Doordat de pakketten uit losse modules opgebouwd zijn ontstaat er de gedachte dat je in de toekomst mogelijk het accupakket specifiek op jouw wens kunt afstemmen. Ook geeft dit mogelijkheden voor een lange levensduur van de e-tron, modules vervangen is natuurlijk duurzamer dan een volledig accupakket.

Oplaadopties

De Audi e-tron heeft genoeg bereik voor de dagelijkse ritjes en de elektrische auto biedt een gigantisch scala aan oplaadopties en andere extra’s. Laad je de Audi e-tron in de nachtelijke uren maximaal op, dan ben je prima in staat de volgende dag je ritjes af te werken. Gemiddeld ligt het bereik tot zeker 400 kilometer. En wie van plan is langere ritten te maken, die maakt gebruik van de speciale e-tron oplaadservice.
Op het werk en thuis

Behalve voor onderweg biedt Audi ook voor opladen thuis (of het werk) enkele zeer interessante opties. Het is de bedoeling dat vanaf volgend jaar het laadvermogen verdubbeld wordt middels het gebruik van een tweede ingebouwde lader. Van 11 kW met een enkele lader naar in totaal 22 kW door het gebruik van twee laders. Die tweede lader zal vanaf volgend jaar verkrijgbaar zijn. Ook komt er een optie die de auto op kan laden met groene stroom en ook de Audi Mobility Check zal trendsettend worden in de wereld van elektrisch rijden.

Oplaadservice

De al genoemde oplaadservice die Audi biedt, biedt bezitters toegang tot zo’n 80 procent van alle laadstations in Europa. Nu al zijn er ruim 72.000 oplaadpunten beschikbaar, verdeeld over zestien EU-landen. De betaling wordt onder een contract en centraal geregeld met duidelijke standaard prijsmodellen. De service die Audi biedt is eenvoudig in gebruik. Met een speciale laadpas kan eenvoudig opgeladen worden en anders kan middels het scannen van een QR code met je smartphone het opladen geactiveerd worden. Via myAudi kunnen gebruikers hun oplaadgeschiedenis bekijken, net als een overzicht van de rekeningen van het opladen en de contractvoorwaarden. Het oplaadsysteem is hiermee volledig afgestemd op de wensen vanuit de markt.

Snellaadvoorzieningen

Audi onderkent dat voor het rijden van langere afstanden (je gaat op vakantie bijvoorbeeld) een snellaadvoorziening essentieel is. Daarom sloeg het merk de handen ineen met andere toonaangevende automerken om hier aan te werken en ondertussen is de Audi e-tron al in staat tot 150 kW te laden bij zogenaamde Ionity’s DC laadstations (met hoge output). In een half uur is de auto opgeladen. Dergelijke laadmogelijkheden zijn in opmars en in 2020 zal naar verwachting de vierhonderdste geopend worden.

Routeplanning via een app

De Audi e-tron biedt meer noviteiten. Zo verloopt routeplanning via app, zodat een route voorgeschoteld kan worden die langs geschikte oplaadpunten gaat. Behalve rekening met de batterij wordt ook rekening gehouden met actuele verkeerssituaties en wordt de eventuele laadtijd meegenomen in het weergeven van de verwachte aankomsttijd. Daarbij worden de omstandigheden continu gemonitord en de planning voor het opladen van de batterij steeds bijgesteld en mocht blijken dat een snellaadstation niet bereikt kan worden dan worden meteen alternatieven aangereikt. Overigens kan ook bijvoorbeeld de functionaliteit climate-control met de app geregeld worden.

Afmetingen

Om een beeld te krijgen van de afmetingen van de Audi e-tron is het handig om te weten dat het een behoorlijke SUV is en hij is iets kleiner dan een Audi Q7! De afmetingen (LxBxH) zijn 4.901mm x 1.935 mm x 1.616 mm en de wielbasis is 2.928 mm. In totaal kun je een laadvolume van 660 liter gebruiken en 60 liter daarvan is te vinden waar vroeger een brandstofmotor te vinden zou zijn, namelijk voorin.

Prijs en levertijden

Vanaf begin 2019 worden de eerste e-trons uitgeleverd in Europa. Maar vanaf 22 november 2018 is hij al te bestellen. Naar verwachting zal de wachttijd tussen de bestelling en levering tussen de 3 maanden en 6 maanden zal zijn. De eerste e-tron zullen dus vanaf februari 2019 in het straatbeeld verschijnen. De prijs lijkt behoorlijk hoog met een vanafprijs van €84.100,-. Daarvoor krijg je ook een complete auto die vergelijkbaar is met een Audi Q7 met een vanafprijs van ca. €86.000,-. De e-tron is niet alleen luxer en minder duur dan het instapmodel van de Q7 maar heeft ook nog eens bij het dubbele aantal paardenkrachten. Waar de ouderwetse Q7 het met net iets mee dan 200 pk’s moet doen, krijgt de e-tron er meer dan 400!!! De vanafprijs is dus misschien wel hoog maar je krijgt wel veel Audi voor je geld!

Is de Audi e-tron iets voor jou? Wij helpen je graag snel op weg met deze of een andere passende elektrische auto en bijbehorende laadoplossingen! Hier vind je onze leasepagina van de Audi e-tron maar neem ook gerust op een andere manier contact met ons op voor advisering of een leaseaanbieding.

 

Plug & Charge

Audi zal volgend jaar ook plug & charge introduceren, een functie die een kaart die nu nog nodig is voor het opladen overbodig wordt. Dit gebeurt via een cryptografische procedure. Plug & charge zal vanaf 2019 een standaard functie zijn.

 

Audi.Vorsprung.2025

Langzamerhand begeven steeds meer automerken zich in de wereld van het elektrisch rijden. Audi laat weten dat het zich vanaf dit jaar in de strijd voor premium EV’s gaat mengen met hun visie “Audi.Vorsprung.2025”. Stuk voor stuk gaan ze alle modellen aanpakken en komen er elektrische versies van deze modellen. In het jaar 2025 zullen er maar liefst 20 geëlektrificeerde modellen op de markt zijn. Hiervan zal meer dan de helft volledig elektrisch aangedreven zijn. Met de Audi e-tron voorop als eerste volledig elektrische model. Daarnaast komen ze in 2019 nog met de Audi e-tron Sportback, in 2020 met de e-tron GT en later de Aicon. Tijdens de onthulling van de e-tron werd ook de supercar concept car Audi PB18 e-tron geintroduceerd, wanneer deze ten toneel verschijnt is niet helemaal duidelijk. De toekomst is elektrisch!

Audi e-tron Sportback

Audi e-tron GT

Audi e-tron GT design Voltic Electric Elektrisch Rijden

Audi Aicon

supercar concept car