In 2017 is het aantal plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s de mijlpaal van 3 miljoen gepasseerd. In vergelijking met 2016 is de stijging maar liefst 54%.

China is verreweg de grootste markt voor elektrische auto’s in de hele wereld. In 2017 zijn er bijna 580.000 elektrische auto’s verkocht, wat een stijging van 72% betekent in deze markt. De Verenigde Staten volgt op de tweede plek met 280.000 elektrisch aangedreven modellen.

In Noorwegen was 39% van alle verkochte auto’s elektrisch. Dit betekent dat zij marktleider zijn in het marktaandeel van elektrische auto’s. In IJsland was dit aantal 12% van de totale verkopen en in Zweden 6%. Japan en Duitsland zagen ook groei, hier verdubbelde de verkoop van elektrische wagens.

Elektrische mobiliteit is niet alleen gelimiteerd bij auto’s. Ook het aantal elektrische bussen is gestegen van 345.000 in 2016 naar 370.000 in 2017. China is hier bijna geheel verantwoordelijk voor met een marktaandeel van 99%. Daarnaast zijn de registraties van elektrische bussen in Europa en India ook aan het groeien.

Het laadnetwerk is ook aan het groeien. Privé oplaadpunten worden geschat op 3 miljoen wereldwijd. Het aantal publieke oplaadpunten wordt geschat op 430.000 stuks wereldwijd, waarvan een kwart een snel laadpunt omvat.

De reden voor de snelle ontwikkeling van elektrische auto’s is deels te danken aan de verbeteringen in het verleden en de verminderde kosten van lithium-ion batterijen. Desondanks dat de verdere reductie van de kosten van deze batterijen en de verbetering van de prestatie essentieel zijn, zijn ze alleen haalbaar bij een combinatie van verbeterde chemie, toenemende productie-en batterijgrootte. Verdere verbeteringen zijn ook mogelijk met technologieën waarbij lihium-ion niet meer nodig is.

Zoals vermeld is innovatie in batterij chemie noodzakelijk om deze groei vast te houden omdat de afhankelijk van grondstoffen groot is. Momenteel zijn er leveringsproblemen met kernelementen voor de productie van lithium-ion, zoals Nickel, lithium en kobalt. Hierbij is de levering van kobalt alleen al een groot risico omdat 60% afkomstig is uit de democratische republiek Kongo.

Met het oog op de toekomst zal er steeds meer kobalt nodig zijn omdat er ook meer vraag naar elektrische auto’s komt. Hierbij moet het huidige niveau kobalt 10 tot 25 keer stijgen om te voldoen aan de vraag in 2030.

Voorlopig zullen ondersteunende overheden en kostenvermindering noodzakelijk zijn om de continue groei van de markt voor elektrische auto’s bol te werken. Uit voorspellingen blijkt dat er in 2030 125 miljoen elektrische auto’s zijn. Echter als de klimaatambities van regeringen nog groter zijn, wordt er verwacht dat er maar liefst 220 miljoen elektrische auto’s zullen zijn in 2030.