Hieronder een beknopte opsomming van de EV-plannen van Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Porsche, Bentley, Lamborghini én Bugatti.

De resultaten van de Volkswagen Groep in 2017 waren meer dan uitstekend. Dit biedt weer financiële ruimte om nieuwe modellen te ontwikkelen. Het E-mobility plan staat hoog op de agenda, hieronder geven we een kleine samenvatting hiervan.

Volkswagen Group

Tussen nu en 2025 zal de Volkswagen Group met maarliefst 80 nieuwe elektrische vourtuigen op de markt komen. Hiervan zullen er zo’n 50 volledig elektrisch zijn en 30 plug-in hybrides. De jaren daar opvolgend zullen er uit de Duitse stallen ongeveer 300 elektrische modellen beschikbaar zijn. Dit strijdplan gaat verder onder de naam ”Roadmap E” en zal een zakcentje meekrijgen van ruim 20 miljard euro! 😮

Audi

Om te beginnen bij Audi. Audi gaat volop inzetten op de elektrische mobiliteit en zal hierin nauw gaan samenwerken met Porsche en Volkswagen. Wat hieruit gaat komen zijn een aantal voertuigplatformen die volledig zijn ontwikkeld en ingericht op het elektrisch rijden. In 2025 kun je bij Audi al zo’n 20 elektrische modellen bestellen die in totaal goed zouden zijn voor 1/3 van de totale verkoop van het merk. Eind 2018 komt Audi met de Audi E-tron, dit is het allereerste volledig elektrische voertuig van het merk.

Rupert Stadler (Chairman of the Board of Management of AUDI AG) with the Audi e-tron prototype.

Porsche

Porsche gaat zich de komende jaren richten op 3 posities: plug-in hybrides, volledig elektrische sportwagens en vernieuwing van de verbrandingsmotoren. Tot 2022 gaat Porsche ongeveer 6 miljard euro investeren in het e-mobility plan. Naast nieuwe modellen gaat Porsche zich ook richten op de infrastructuur voor de laadstations. De Mission E en de pas onthulde Mission E Cross Turismo gaan ook komen met een systeemvermogen van ruim 600 pk en een actieradius van meer dan 500 kilometer. De Mission E kan in 4 minuten tot wel 100 kilometer bijladen.

Skoda

In 2020 zal ook Skoda beginnen met de productie van zijn eerste elektrische auto. Het plan is dat er in 2025 minimaal 5 volledig elektrische modellen leverbaar zijn. Skoda begint de elektrische lijn met een SUV-coupé. Dit zal de eerste productieversie zijn van de Skoda Vision E Concept. De Vision E komt met een elektrische aandrijflijn die goed zal zijn voor 220 kW en een actieradius van ongeveer 500 kilometer.

Volkswagen

Volkswagen zal in het elektrische programma van de groep de ”kartrekker” zijn. Het merk gaat, hou je even vast, tussen 2018 en 2022 € 22,8 miljard investeren in elektrische mobiliteit en de ontwikkelen van nieuwe modellen met bijbehorende modulaire platforms. De fabriek in Zwickau zal volledig worden omgebouwd naar een paradijs voor de productie van elektrische voertuigen. Om te laten zien waar Volkswagen mee bezig is komen zijn in 2020 met de I.D. en zal de aftrap zijn van het MEB-platform.

MEB-platform

Het nieuwe platform va Volkswagen is zo ingericht dat het merk voor de prijs van een vergelijkbare dieselauto een elektrisch voertuig te bouwen met een actieradius tussen de 400 en 600 kilometer, snellaadcapaciteit en veel bruikbare binnenruimte. Door middel van dit platform kan Volkswagen modellen bouwen van compacte auto’s tot grote zevenzitters. Volkswagen gaat de I.D. familie tussen 2019 en 2022 uit rollen met o.a.: een I.D. (hatchback), I.D. Cross (compacte crossover), I.D. Lounge (premium sedan), I.D. AEROe (sportiever model) en de I.D. Buzz (bus geïnspireerd op T1).

Seat

Echt concrete plannen zijn er nog niet voor Seat. Het feit is wel dat zij er zeker van mee gaan profiteren dat Volkswagen hier vol in gaat investeren. Wel staat vast dat het parade paardje van Seat, de Cupra, zich gaat richten op een elektrische aandrijving. Zij hebben de Cupra 3-Racer gepresenteerd, dit is de allereerste elektrische TRC-racer ter wereld.

Bentley

Op de Autosalon van Genève presenteerde Bentley de eerste Plug-in hybride: de Bentley Bentayga Hybrid. Dit model zal de aftrap zijn voor een toekomst waarin Bentley meer elektromotoren in het assortiment zal opnemen. Wanneer het merk met een volledig elektrisch aangedreven model gaat komen is nog onbekend.

Bugatti

Dat elektrisch rijden voor Bugatti nog onbekend is, is wel duidelijk. Onder de kap van de Chiron schuilt een 1.500 pk sterke W16-benzinemotor met vier turbo’s. Toch geeft de nieuwe CEO aan dat ook Bugatti gaat beginnen met elektrische aandrijflijnen. De opvolger van de Chrion zal hierin het startsein zijn.

Lamborghini

In 2017 presenteerde Lamborghini de elektrische Terzo Millennio Concept. Hiermee wil het merk aangeven dat ook zij niet achter gaan blijven en achter de schermen werken aan een supercar die deels elektrisch aangedreven zal zijn.